13. Dertien, Dengboeren en Dichte Deuren

18 oktober 2013 - Linhai, China

Tot tien minuten geleden meende ik nog dat dag 13 me geen enkele vorm van ongeluk had gebracht. Maar door suf geklungel in combinatie met mijn haperend minilaptopje ben ik een prachtig stuk tekst dat ik gisteravond had getikt over de aanschaf van een databundel gisterochtend (resultaat: gelukt) kwijt... Grrr!!... Dat stuk komt misschien nog wel eens tevoorschijn. Of niet.

Dan maar snel (want het wordt al laat en ik wil gaan fietsen) over op het verhaal dat me gister te binnenviel terwijl ik door geweldig mooi agrarisch land fietste.

Deng Xiao Ping zette in de jaren '70 de koers voor China in naar de enorme welvaartsgroei die het land heeft ontwikkeld. Dat deed hij door twee dingen.

De bekendste is de ontwikkeling van 'Speciale Economische Zones' van waaruit vrijhandel met het buitenland mogelijk werd: 'Made in China'. Dat werd direct al groot succes, en geleidelijk aan werd het hele land één grote 'economische zone': China is kapitalistischer dan welk land ook. Wat overigens ook weer nadelen heeft, maar dat terzijde.

De tweede omwenteling die Deng in gang zette was het efficiënter maken van de landbouw. Voortaan werd het boeren toegestaan om behalve te werken in dienst van hun commune, ook zelf een stukje land te exploiteren. In no time namen de agrarische opbrengsten daardoor fors toe. Als je werkt voor je eigen winst, dan doe je toch altijd meer je best dan wanneer je zelf geen resultaat krijgt van meer of minder inspanning. Ik vermoed dat deze twee omwentelingen samenhingen en elkaar versterkten. Boeren konden hun ondernemerschapskwaliteiten aanboren en inzetten. Dat maakte bij hen iets wakker: je kunt je lot beïnvloeden! De pioniers en avonturiers onder hen zagen nog meer kansen: op naar de fabrieken in die nieuwe speciale economische zones! 'Rijk' worden!

Geleidelijk aan ging dit proces steeds verder. In de jaren '70 werkte 80 procent van de mensen in de landbouw, nu nog geen 40 procent meer. De landbouw is efficiënter geworden. Maar de industrie is gegroeid en nog veel efficiënter geworden. De welvaart op het platteland is wel gestegen, maar de welvaart in de stad nog veel meer.

En dat is dan gelijk een van de kernproblemen van dit land: hoe houd je de welvaartsverschillen tussen stad en platteland binnen redelijke grenzen?

Als fietser zie ik al die verschillen: de mooie auto's in de stad, de povere werkkarren in de dorpen. De mensen die je op de foto's ziet werken op hun landjes noem ik in mijn simpelheid Dengboeren. Zij werken voor hun eigen portemonnee. Maar veel opbrengst genereert dit arbeidsintensieve geploeter niet. De mensen die dit werk doen zijn de kansarmen. Voor hen is het heel moeilijk om hun lot te ontstijgen. De mensen met pit en avontuurszin hebben hun weg naar de stad allang gevonden. Veel van de achterblijvers zijn daar niet toe in staat. Zij blijven arm op het platteland.

Tot (bijna) slot die 'dichte deuren' uit de aanhef: tot tweemaal toe werd me gisteravond de toegang geweigerd tot een hotel. Dat is me nog nooit eerder overkomen. Bij het eerste hotel liet men mij in het ongewisse wat er aan de hand was. Bij het tweede hotel werkten twee hulpvaardige dames die me uitlegden dat buitenlanders in hun hotel niet zijn toegestaan. Op de foto zie je hen zoeken op het beeldscherm hoe ze mij wel kunnen helpen. Uiteindelijk bleek dat ik naar het 'Chinese Overseas Hotel' moest gaan. Daar zit ik nu dus te typen. Ik vermoed dat het buitenlander-hotel-beleid een lokale aangelegenheid is, geen idee waarom men dat hier heeft. Heeft één van de lezers ook wel eens zoiets meegemaakt?

Tot slot dan: dank aan de reageerders met de linkjes over Yandangshan! Ik ga er zometeen naartoe fietsen! Ik richt me eerst maar op een hotel in het stadje Yandanzhen, in de buurt van het gebied, dan kan ik van daar uit kijken hoe ik er precies in kan gaan morgen.

Foto's: http://sdrv.ms/19TLzCS

1. Rog:
    18 oktober 2013
    Ja in Chengdu is me voorheen meermalen een hotel als buitenlander geweigerd. Je reinste discriminatie natuurlijk; tja, China's opening-up en reform beleid is dan ook pas 35 jaar oud. Duh.
  2. Paulien:
    18 oktober 2013
    Niets te vinden waarom ze zouden weigeren, wel deze van Chinezen zelf. Zou het te maken kunnen hebben dat ze voor Toeristen van bepaalde landen extra belasting moeten betalen?? Jammer dat je je getypte dokument bent kwijtgespeeld. De tijd vliegt. Xx
  3. Roel:
    Dag Henk,

Ik vind het erg leuk al je verhalen te lezen met de veelal herkenbare situaties in China!
    Het buitenlander beleid in de hotels heeft met vergunningen te maken die worden afgegeven door de lokale overheid. De hotels kunnen hier zelf niets aan doen. Ze moeten een bepaalde vergunning hebben die toestaat dat ze buitenlandse gasten mogen ontvangen. Dat kan zelfs per jaar verschillen, zo kan het zijn dat je in december ergens een erg prettig verblijf hebt en je een in januari in het zelfde hotel ineens geweigerd wordt omdat er geen vergunning meer is voor het ontvangen van buitenlanders. Veel succes en vooral veel plezier met je verdere reis!
  4. Ton Bakker:
    18 oktober 2013
    Henk, het is al een paar jaar zo;2010; het hotel waar wij altijd verbleven in Nanning , had geen vergunning meer om buitenlanders te laten overnachten.Toen bleek dus dat de selectie vrij willekeurig was; het hotel waar we wel konden verblijven, was wel groter, maar net 3 *** .Denk dat het wel met Guanxi te maken heeft, om het netjes uit te drukken...
    Voornamelijk de grotere hotels vallen onder de buitenlander-toestemming.
  5. Léon:
    18 oktober 2013
    "..je kunt je lot beïnvloeden!..." Een contradictio in terminis. Wat je doet en overkomt is je lot.
  6. Hans:
    18 oktober 2013
    Henk, je gelooft het bijna niet maar toch is het zo. Twee weken geleden (de dag voor je vertrek) zat je in mijn cursusgroep, waar atletiek ter sprake kwam. Je vertelde dat je in het verleden bijna Nederlands kampioen op de 1500 meter was geworden.
    Vandaag gaf ik een presentatie aan 8 pensioenbestuurders, waaronder degene die jou toen heeft verslagen! Joost herinnerde zich jou nog goed.
    Twee bikkels van lopers, nu beiden bikkels op pensioengebied.
    En nog zeer sportief ook allebei. Fiets ze!
  7. Gerbrand:
    18 oktober 2013
    Inderdaad vergunningen is me in heel China overkomen. De mensen die je .nu op platteland ziet werken hebben .er al een periode als migrant werker eropzitten en zijn teruggekeerd. De migrantwerker van .nu wil in hoofdzaak niet meer terug en dat wordt het grote probleem van de toekomst. Migrant heeft geen rechten in stad waar hij/zip migrant is.
  8. Jiangjunwen:
    19 oktober 2013
    中国人太过于浮躁,不愿意在农村发展,每个人都希望在城市中发展,过的更好一些。
  9. Heikki:
    17 januari 2014
    In 2002 in Guangzhou werd ik ook geweigerd in een hotel. Ondanks dat ik er met mijn HongKongse vriendin zou verblijven en een aantal van haar familieleden uit Guangzhou er bij waren toen we wilden inchecken. Oh well..