20. Laatste bericht, Dankjewel, en Tien Trends

25 oktober 2013 - Xiamen, China

De reis zit er bijna op. Zometeen fiets ik naar het vliegtuig dat mij en Fiets weer retourneert. Dit is het laatste bericht dat je van me ontvangt, zij het dat ik niet uitsluit dat er later nog eens een ‘epiloog’ komt. Ook komt er binnenkort een aankondiging van een lezing die ik zal houden in het MeeInZee-Atelier van Adrie Huissoon in Den Haag. Daar kun je je nu nog niet voor aanmelden overigens. Iedereen die de dagelijkse meldingen van blog-updates in zijn/haar mail ontving krijgt er berricht van. Bovendien kan ik degenen die meldingen ontvangen te zijner tijd ook van een mogelijke volgende Chinafietsreis op de hoogte brengen. Als je niet van die automatische meldingen krijgt en toch wilt horen wanneer ik een lezing geef en/of opnieuw ga Chinafietsen, dan kun je je mailadres alsnog opgeven voor de ontvangstlijst, zie het blokje rechtsboven in het blog. Tot zover de huishoudelijke mededelingen.

Ik dank je hartelijk voor de belangstelling die je toonde voor mijn verhalen tijdens deze reis! In eerdere jaren verstuurde ik mails en had ik niet zo’n beeld in hoeverre die gelezen werden. Bij dit Reislogger-blog beschik ik achter de schermen over een statistisch overzicht, een soort gekortwiekte versie van Google Analytics. Daaruit
blijkt dat er tot en met 23/10 in totaal 850 personen mijn verhalen hebben bekeken of gelezen. Gemiddeld bekeek men dan iets meer dan vier pagina’s en men kwam gemiddeld ruim vier maal terug op het blog. Er zijn heel wat lezers die elke dag de verse pagina lezen, en er zijn ook mensen die veel pagina’s in een keer bekijken. Het totale aantal ‘pageviews’ (bekeken pagina’s) is 16.384. Dat vind ik natuurlijk enorm leuk, dat zoveel mensen mijn reis en verhalen met belangstelling volgen. En in het bijzonder dank ik ook allen die commentaren gaven in de vorm van bemoedigingen, aanvullingen, suggesties, correcties en vragen.

Het statistisch overzicht van mijn kilometerteller zegt dat deze reis bestond uit 910 fietskilometers.

Ik eindig dit verhaal met een aantal veranderingen in de Chinese samenleving die mij opvielen tijdens deze reis. Geen politieke dingen, want daar heb ik op de fiets helemaal niets van meegekregen, maar gewoon wat dingen die ik als buitenstaander/waarnemer grappig, opvallend of bijzonder vind.

Tien Trends

1. Bakkerswinkels nemen enorm in aantal toe. Helaas verkopen ze geen serieus brood, maar vooral cake en heel slap witbrood. Wel hebben ze vaak degelijk Duits en Oostenrijks brood in de etalage, dat staat erg mooi. Maar dat echte brood lusten Chinezen helemaal niet. Dus voor de verkoop is er alleen cake en slap wit. En soms bijzonder lekkere minicroissantjes!

2. Spugen op straat gebeurt bijna niet meer. En dan bedoel ik niet een beschaafd dotje speeksel dat iemand even kwijt zou willen. Nee, tot voor kort werden met angstaanjagend heftige rochelgeluiden alle kwade stoffen en vloeistoffen tot uit het diepst van keel en longen verzameld en als gore kledders uitgespuwd op straat. Nou, dat is dus helemaal uit de mode. Ik heb begrepen dat overheden daar ook campagnes voor hebben gevoerd. Dat heeft dan geholpen, gelukkig. De
rochelgeluiden zijn er overigens nog wel in behoorlijke mate, maar kennelijk houdt men nu de producten volledig binnensmonds.

3. Zwangerschap is enorm in de mode. Zag ik in eerdere jaren eigenlijk nooit zwangere vrouwen, nu wordt het straatbeeld bijna gedomineerd door bolle buiken. En best vaak terwijl mevrouw al een dreumes naast zich heeft lopen. Element van het eenkind-beleid zoals dat in de steden geldt is dat een stel waarvan beiden uit een eenkinds-gezin komen, nu twee kinderen mag hebben. Daarnaast zijn er sowieso ook wel geruchten over het verder loslaten van de restricties op het hebben
van meer kinderen. Misschien dat de praktijk al wat liberaler wordt dan de formele lijn.

4. KFC is een enorme trend. Deze Amerikaanse keten Kentucky Fried Chicken heeft het slim bekeken, begreep ik van Maria in Shanghai. Ze houden niet vast aan een rigide formule die zoveel mogelijk op de Amerikaanse zou moeten lijken en voor heel China gelijk zou moeten zijn. Integendeel dus: het assortiment is sterk bepaald door de Chinese wens en smaak, en varieert ook lokaal en regionaal. Gevolg is dat je bijna struikelt over het enorme aantal filialen dat ze hebben.
McDonalds heeft de slag kennelijk verloren: die zijn in aantal op de terugweg, naar mijn indruk. En Pizza Hut lijkt me ook minder zaken te hebben dan eerder. Walmart, Carrefour en Ikea kom je trouwens ook regelmatig tegen in dit land.

5. Jongens van rond de twintig met vrouwelijke of androgyne outfit/uitstraling. Het kan zijn dat dat de emancipatie van de homo-jongeren is en dan juichen we dat natuurlijk toe. Maar mogelijk speelt er ook nog een ander element mee. De generatie van deze jongens kent een mannenoverschot doordat de geboortepolitiek het navrante gevolg had dat men een meisje soms liet aborteren omdat een jongen meer gewenst was. Een fors aantal jongens kan nu dus gezien de numerieke
verhoudingen niet aan de vrouw komen. De Chinese geest is niet snel geneigd om ergens een probleem van te maken, maar zoekt eerder naar pragmatische oplossingen. Men neigt er in het algemeen eerder toe om van een nood een deugd te maken. Misschien dat van de groep jonge mannen die wat diffuus is tussen homo en hetero in, nu een groter aandeel dan maar neigt naar het eerstgenoemde. Of misschien zelfs alleen maar in de uiterlijkheid: als je de zware macho-competitie om de schaarse meisjes niet kunt winnen, dan kun je jezelf ook een hele andere kant op etaleren. Je creeert een nieuwe identiteit, in plaats van te moeten aanvaarden dat je door vrouwentekort tot een grote groep losers zou moeten gaan behoren. Ach, neem dit niet al te serieus op: het zijn maar spinsels van mij in een poging tot mogelijke verklaring van wat ik waarneem. Bij gebrek aan taal kan ik de mensen niet vragen hoe het zit (al ik al zo driest zou durven zijn), dus ik verzin het maar.

6. Electrische twee- en driewielers. De trend naar vrijwel volledige vervanging van tweewielers met verbrandingsmotoren (een gemiddelde scooter met de gebruikelijke tweetaktmotor heeft geloof ik vijfmaal zoveel vervuilingsuitstoot als een auto met de gebruikelijke viertaktmotor) is nu bijna afgerond in China. Ander interessant aspect is dat bijna alle betjaks - fietstaxi’s - nu ook voorzien zijn van een elektromotor. Betjakfietsenrijder was natuurlijk een hondenbaan voor arme sloebers, maar kennelijk zijn de inbouwprijzen van elektrische aandrijving nu zo laag dat velen zich dat inmiddels hebben kunnen veroorloven. En omdat ze dan twee maal zo hard kunnen rijden verdient het waarschijnlijk ook beter. Maar dat kun je natuurlijk ook anders beschouwen: de betjakrijders die zich een elektromotor konden veroorloven hebben de armste sloebers waarschijnlijk uit de markt gedrukt. Maar wat moeten die dan weer?!

7. Engelse boektitels. Ineens liggen er veel boeken in de boekwinkels met de titel in twee talen - Chinees en Engels. Oh, leuk dacht ik, tweetalige boeken! Daar zit vast wel wat voor mij bij! Helaas. Alleen de titel is tweetalig. De inhoud is volledig Chinees. Ik vermoed dat dit een vorm van nieuw licht snobisme is. Als je zo’n boek koopt, dan hoor je bij de groep die het Engels machtig is of machtig zou willen zijn. Kennelijk willen veel mensen daar wel bij horen, menen de uitgevers.

8. Romantiek bij jongeren. Jonge stelletjes gedragen zich in het openbaar net zo vrolijk-aanhankelijk met elkaar als bij ons in Europa. Een paar jaar geleden zag dat er in China nog een stuk schuchterder uit. Volwassen stellen laten overigens nog steeds vrijwel nooit iets blijken van enige affectie in de verhouding, wat op mij wel een beetje jammer overkomt. Maar misschien zijn ze thuis wel enorm romantisch.

9. Christelijk geloof: gloednieuwe kerken schieten als paddestoelen uit de grond. Nou, laat ik niet overdrijven, maar vier heb ik er toch zeker gezien onderweg. De hoge dynamiek van deze samenleving ontwortelt mensen en geeft vervolgens behoefte aan nieuwe houvast. Dat geeft kennelijk, met alle respect, een nieuwe markt voor het christendom.

10. Blokhakken en pumps voor jonge vrouwen zij enorm in. Maar dan wel hele hoge hakken. Helaas bedenk ik me deze trend pas nu het al donker is en ik geen foto’s meer kan nemen. Sommige hakken zijn zo angstwekkend hoog dat het manouvreren ermee meer op steltlopen lijkt. Maar ja, mode vraagt nou eenmaal offers.

De laatste Foto's

- Alle foto's van deze dag vind je op http://chinafietser.reislogger.nl/foto/dag20

- Ik heb vandaag een beetje op die trends gelet bij het maken van foto’s, maar slechts een beetje

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rog:
    25 oktober 2013
    Die half-stoere jongemannen met hun 'wifebeaters' en hun veel te dunne armpjes zie je inderdaad meer en meer… Eens was ik met een ras Amsterdammer, ex kickbokser, en hij vroeg een nogal snobistische Chinese manager over zo'n zelfde jongeman die voor het evenement waar wij op die dag voor werkten waarschijnlijk een paar modellen rondleidde, waarom iemand met zo'n dunne armpjes een wifebeater droeg. Wel, aldus de manager, misschien is hij 'The Man!' Waarop die Amsterdammer met een cool Amsterdams-Engels accent zei: wel, niet waar ik vandaan kom - bij ons zou ie 'The Bitch' zijn. Ik zal dit grappige moment en de uitdrukking van de manager nooit vergeten!
  2. Rog:
    25 oktober 2013
    Ik heb genoten van je observaties, Henk. Ongeveer met alle punten ben ik het met je eens. Ik wil nog een ding kwijt over de huidige richting waarin China gaat. Het is nu zo'n 35 jaar geleden dat China zich openende naar het Westen om zichzelf meer op de internationale markt te zetten. Economisch merk je daar ontzettend veel van, maar cultureel is er niet bijster veel veranderd. De huidige leider is nogal conservatief, en hij lijkt meer voor de oude denkbeelden te voelen. Zo heeft men deze week besloten om het Engels in scholen minder prioriteit te geven (het waren de Grote Vier Vakken: Wiskunde, Chinees, Science en Engels voor welke studenten voorheen een totaal van 150 punten moesten scoren in hun graduation-test. Nu heeft men het Engels daarvan teruggebracht naar 100 punten. Chinees wordt veel belangrijker geacht. Hetgeen mijns inziens natuurlijk een enorme invloed gaat hebben op het vrije markt Engelstalige onderwijs in dit land!) China blijft internationaal gezien een grote, rare, gele eend.
  3. Dick de Kok:
    25 oktober 2013
    Je beleeft maar avonturen. Goede reis terug Henk, take care.
    groeten Pamela en Dick de Kok
  4. H R Alma:
    Beste Henk,
    Ik heb je verhalen met plezier gelezen. Knap zoals je je observaties met humor weet te brengen. Was zelf tussen 1964 en 1970 diverse malen beroepsmatig als stuurman koopvaardij in China en vind het nog steeds ongelofelijk wat daar uit niets is opgebouwd. Fietste zelf oa 7 wkn door Yunan en vond het prachtig. Succes met je verdere reizen.
    fietsersgroet, Hans
    ps. een interessant boek.... Gavin Menzies (1421 het jaar dat China de nieuwe wereld ontdekte).
  5. Suzanne:
    25 oktober 2013
    Wat jammer dat dit alweer het laatste verhaal was.
    Ik heb er elke ochtend van genoten.
    Wat een mooie reis heb je gemaakt!

Goede reis naar huis....
  6. Martinvanderharst:
    Hi Henk,
    Dank voor al je verhalen, opnieuw waren ze een lichtend puntje aan het begin van de dag. Goeie reis terug.
    martinvandeharst
  7. Hans van der vlugt:
    25 oktober 2013
    Ha Henk, het was erg leuk om je belevenissen zo te kunnen volgen, dank voor de mooie verslagen uit dit fascinerende land!
    Gr
    Hans
  8. Hans:
    Dag Henk,
    Mijn vrouw afkomstig uit Shanghai en ik hebben genoten van het reisverslag. Leuk dat je de nieuwe ontwikkelingen hebt bemerkt in de stad.
    Overigens geprobeerd een electrische scooter voor mijzelf in Nederland te krijgen.
    De kosten van vervoer en import maken de scooter dan weer duur helaas.
    Tot gauw met nieuwe reisverslagen en onze dank
    Xiaoping en Hans Minekus
  9. Paula:
    25 oktober 2013
    Henk, wanneer ga je weer?!!!
    Goeie reis!
    Paula
  10. Elly Hartgring:
    Hoi Henk

Heb weer genoten en veel geleerd van je.
    Goede reis en tot later.
  11. Thijs Moons:
    25 oktober 2013
    Met veel interesse gelezen en herinneringen aan een eerder gemaakte reis kwamen weer boven. hartelijke dank en alle goeds.
  12. Sjaak Sinke:
    Henk,
    Mooie serie verhalen. Komt er ook een boek van uit
    Goede vlucht

Sjaak
  13. Francien:
    25 oktober 2013
    Jammer dat je alweer naar huis gaat! Het was wederom weer erg leuk om je reisverhalen te lezen.
  14. Ineke Lindner:
    25 oktober 2013
    Hallo broer, jeetje wat vliegt de tijd, alweer je laatste dag! Ik heb genoten van je verhalen, dankjewel!
    Goede terugreis en tot gauw!
  15. Ton Bakker:
    25 oktober 2013
    @Hans, als je de electromoped had verstuurd als gebruikt huisraad van je vrouw, was het stuk goedkoper geweest...
    Henk, bedankt weer voor je leuke verhalen elke dag, ik heb er ontzettend van genoten.
    Wat betreft de jongens in China, tot voor een jaar of 3 geleden was deze groep voornamelijk kapper,met een nogal identieke manier van kleden en gedrag,die op ons dan een homosexuele indruk maakt, maar dan wel het hele opzichtige deel. Naderhand heeft de groep zich ook naar andere beroepen uitgebreid. Aangezien er wel een toename is van geboortes van meisjes,zal dat ook invloed hebben op de emigratie van Chinese jongeren. Dat zie je al bij de Haagse Hogeschool en bij de VU in Mokum.
    Hele goeie thuisreis, en ben benieuwd welk deel van China zich volgend jaar zich op jouw bezoek mag verheugen.
    @Rog , wat is in hemelsnaam een wifebeater??
  16. Loek:
    25 oktober 2013
    Ik heb er ervan genoten,de foto's en de verhalen hebben mij weer veel geleerd!,dank en tot ziens
  17. Gerbrand:
    26 oktober 2013
    Homo/lesbian is totaal geen thema in China de gewone doosnee Chinees kent amper het woord en wil er niet eens over denken laat staan praten. In HK, Shanghai is een heel kleine gay-scene in andere steden komt het niet voor. Het veranderende kleedgedrag moet gezocht worden in muziek video clips. Jonge Chinezen zijn super modisch en dan vooral in grotere stedelijke agglomeraties. Ze zijn los van huis en en hun achtergrond als jonge migrant en doen mee. Meer is het niet.
    Brommers/scooters/motoren met benzine motoren zijn in meeste stedelijke gebieden verboden ivm milieu doch ook ivm met veiligheid, tasjesroof en erger.
    Inderdaad jonge mensen durven al hand in hand te lopen op straat veel verder gaat dit niet. Kussen in het openbaar misschien in mijn 8 jaar China nu 6x.
    De jonge Chinees is geweldig modegevoelig maar nog wel modevolgend dus we zien terug wat er in Amerika en Europa gebeurd met een vertraging. Daarnaast zijn ze zeer gevoelig voor merken en dan vooral de dure LV, Benz (mercedes) Bomar (BMW) Gucci, Prada enz. doen het hier geweldig en dat willen ze allemaal. De heilige graal van het consumeren gaat het goed doen in China.
    Voor een Chinees is een eigen huis enorm belangrijk en zullen ze veel voor doen. Leegstaande huizen, ja, maar ze zijn wel verkocht. Het zijn buitenlandse Chinezen die huizen hebben gekocht voor als ze terugkomen het zijn migranten die huizen hebben gekocht in hun thuisstad. Speculatie is deels ingedamd met verbod op het bezit van meerdere huizen, er zijn toen veel woningen overgezet op namen van familieleden zonder woning maar het werkt wel. Er worden ook geen 100% hypotheken verstrekt in China men gaat niet verder dan 70% van de bouwkosten, verkrijgingskosten afbouwkosten huizen komen zonder keuken, badkamer, verwarming, wandafwerking,vloerafwerking zonder binnendeuren en kozijnen en dan de eerste 30% van bouwkosten moeten door koper gedragen worden.

Goede thuisreis en bedankt voor je trouwe berichtgeving.
  18. Gertjan:
    26 oktober 2013
    Goeie Reis Henk, ik heb genoten van je verhalen, was erg leuk en leerzaam.
  19. Paulien:
    26 oktober 2013
    Jammer dat het weer gedaan is, maar ik genoot met veel plezier, van je precieze aanwijzingen en verhalen. Zo zorgvuldig weergegeven. Heel bijzonder. Wens je een goede reis terug.
    Xx
  20. David van As:
    26 oktober 2013
    Beste Henk, ik sluit me graag bij de vele waarderende woorden aan. En je 10 punten lijst is een prachtige opsomming over de veranderingen in China, een fascinerend land. En je schrijft zo beeldend, dat een nieuw boek in de toekomst er weer moet komen. Goede thuisreis en tot ziens in de professionele werkomgeving in Den Haag. David
  21. Rein Fennema:
    26 oktober 2013
    Wederom genoten van je reisverhalen, voor mij had je nog even door kunnen gaan. Volgende keer dan maar. Je narede was best wel mooi om te lezen te meer dat ik in de jaren '60 en 90 daar ook nog wel eens was en dan nu dit. Nogmaals bedankt en een goede thuisreis.
  22. Peter Mulder:
    28 oktober 2013
    Ik heb je verhalen met veel aandacht en plezier gelezen, Henk! Boeiende verhalen, goed geschreven.
  23. Els kempen:
    31 oktober 2013
    Ha Henk, een beetje laat. Je bent waarschijnlijk alweer in het ritme van Nederland. Maar wel met een rugtas vol ervaringen waar je nog je hele leven verder uit kunt putten. Ik heb je verhalen met veel interesse gelezen. Wat een tegenstellingen in dat land! Veel dank dat je het voor ons op de mail hebt gezet. Het gaat je goed en tot lezens. Els
  24. Piet van Schie:
    3 november 2013
    Hallo Henk,
    Intussen zit je alweer thuis en ben je je alweer aan het werk. Ik heb alle afleveringen gelezen maar niet dagelijks en heb bewonder je dat je dagelijks een lezenswaardig verslag uit je mauw schut en af en toe leerzaam, een beroep als onderwijzer is aan je voorbij gegaan. Je bent een China-ervaring rijker,het was veel meer dan een retraite je hebt ook je weer een goed laten werken. Ik bewonder je doorzetting vermogen en heb belangstelling voorde voorgenomen lezing.
    Hartelijke groeten , Piet
  25. Jiangjunwen: