Inspiratie: boeken

31 augustus 2013 - Den Haag, Nederland

In onderstaande lijst staan de boeken die mij het meest inspireerden om China en de Wereld te (leren) begrijpen.

China

'China, wereldleider? Drie toekomstscenario's', Jan van der Putten, 2013, zie bij paagman

'Verbijsterend China', Jan van der Putten, 2011, zie bij paagman

'Naar één wereld', Kishore Mahbubani, 2013, zie bij paagman (NB: heb ik nog niet gelezen, gaat in oktober mee naar China)

'De eeuw van Azië', Kishore Mahbubani, 2008, zie bij paagman

'Ik heb geen vijanden', Liu Xiaobo, 2011, zie bij paagman

'Staatsgevangene no.1', premier Zhao Ziyang, 2009, zie bij bol

'China en het Westen', Alain Peyrefitte, 1989, alleen tweedehands

'China, de draak ontwaakt', A.K. Nielsen, 1928, alleen tweedehands

'Fabrieksmeisjes', L.T. Chang, 2009, zie bij paagman

'China en Europa', F. Obbema, 2013, zie bij paagman

Geschiedenis

'Oost & West - De val van het Westen - Hoe lang houdt de westerse dominantie nog stand?', 880 pagina's (!), Ian Morris, 2011, zie bij paagman

'Een kleine geschiedenis van de wereld', E.H. Gombrich, 1936/2012, zie bij paagman

'Vuur en beschaving', J. Goudsblom, 1992/2009, zie bij paagman

'Lessen uit Rome', F. Meijer, 2011, zie bij paagman

'Bericht aan mijn kleinkinderen', G.H. Lindner (biografie van mijn vader), niet te koop

'Van het westelijk front geen nieuws', E.M. Remarque, 1929/2008, zie bij paagman

Demografie

'Zonen grijpen de wereldmacht', G. Heinsohn, 2003, zie bij paagman

Ecologie

'Onze toekomst', Al Gore, 2013, zie bij paagman

Divers

'Getting around in China', F. Richardson, 2007, via site

'Peking - Shanghai', Henk Lindner, 2012, zie bij paagman, te bestellen hier

Notabene

Suggestie aan boekwinkelliefhebbers: grote boekwinkels hebben een bestelsite en leveren net zo snel en goed als Bol.com. Bij Bol kopen verschraalt echter de Echte Boekhandel. Bewust Bestellen helpt om de Echte Boekwinkel overeind te houden! Vandaar dus dat ik in het bovenstaande lijstje waar mogelijk een infolinkje heb gegeven naar Paagman, dat ook een prachtige winkel heeft waar ik graag kom.