Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
283

Over mij

In oktober 2013 fiets ik drie weken in China en deel ik mijn ervaringen dagelijks op dit blog.
Chinafietser werd ik in 2008. Viermaal fietste ik sindsdien in mijn eentje door China, totaal 14 weken en 5.600 kilometer. Mijn drijfveer is nieuwsgierigheid: hoe geven Chinezen vorm aan hun wereld en hun leven? En kan ik me daar een beetje redden, zonder taalkennis, kan ik het naar mijn zin maken in zo'n 'fietstocht op de tast'? Jazeker, weet ik inmiddels, en inmiddels ervaar ik een aantal weken fietsen zo ver buiten mijn comfortzone zelfs als een vorm van retraite. Een retraite in de drukte, met de stilte van de fiets, in een wereld voorbij Mars.

Ik heb er groot plezier in om dagelijks te schrijven over wat ik zie en ervaar.
De reis die ik in oktober maak kun je 'live' meebeleven door je aan te melden  met je emailadres: je ontvangt dan dagelijks het linkje naar mijn nieuwe verhaal op dit blog. Tenzij ik eens een hotel tref met haperend internet, natuurlijk.

Zie voor meer info en sfeerfoto's Chinafietser.nl.

Over mijn reis

Zaterdag 5 oktober vlieg ik met mijn fiets naar Hangzhou (googlemaps, wiki) en vrijdag 25 oktober vlieg ik weer terug vanuit Xiamen (googlemaps, wiki).

De eerste fietsdagen gaan van Hangzhou naar Shanghai. Voor mij een 'sentimental journey'. In 2008 was het traject Shanghai-Hangzhou mijn eerste kennismaking met het 'fietsen buiten de gebaande paden' in China. Shanghai is mijn favoriete stad in China: groot, levendig, zinderend, qua sfeer een soort combinatie van werkstad Rotterdam en metropooltje Amsterdam. Maar dan met 20 miljoen mensen.

Na Shanghai zal de tocht zuidwaarts (zon in m'n gezicht) gaan richting Xiamen. Het is niet mijn heilige doel om dat fietsend te moeten halen binnen mijn tijdsrestrictie. Een stukje met de bus (fiets onderin) kan zo nodig ook.

De vier fietsreizen 2008-2012, en de nieuwe van 2013

Bezochte landen

Ik heb 41 landen (17%) bezocht:

Andorra, België, Canada, China, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Guatemala, Honduras, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Moldavië, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slowakije, Spanje, Tanzania, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zweden, Zwitserland.