11. Scheepsrecht, interactiviteit en app-taal

16 oktober 2013 - Ningbo, China

Om een uur of twaalf fiets ik langs de gezellige boulevard van Shenjiamen in de richting van de pont die me naar eiland Putuoshan moet gaan brengen. De eerste poging met een nachtboot vanaf Shanghai kon gisteren niet doorgaan: de boot ging niet vanwege slecht weer. Een bus was gistermiddag/avond het alternatief. Die bracht me toen zover als ie kon in de goede richting. Er ging zo laat geen pont meer en ik hotelleerde dus maar in dit stadje.

Aan het eind van de boulevard koop ik bananen bij een klein winkeltje. Opmerkelijk: er brandt wierook in het winkeltje. Dit blijkt het laatste 'gewone' winkeltje te zijn. De laatste honderd meter in de richting van de pont zijn er alleen maar winkels met wierook en boeddhistische parafernalia.

Bij de pont, die elk kwartier hoort te gaan, is het opmerkelijk rustig. Er staat alleen een onafzienbare rij taxi's. De chauffeurs geven niet de indruk veel klanten te hebben: ze roepen naar mij en bieden hun opdrachtnemerschap aan.

Er is maar een loket open. Dan begint de waarheid tot me door te dringen: de pont vaart niet. De dame achter de balie zit er alleen om argeloze klanten zoals ik, die de pont-website niet gelezen hebben, te vertellen dat de pont niet vaart. De dame kan mij niet duidelijk maken of er een prognose voor hervatting van de afvaarten is. Maar ik ben er nu eigenlijk wel klaar mee. Er rust geen zegen op de ontmoeting tussen Putuoshan en mij. Laat maar zitten dan.

Lichtelijk ontredderd loop ik weer naar mijn fiets. Ik voel me ineens heel erg moe. De vraag wat ik nu zal gaan doen komt nog niet eens duidelijk bij me op. Laat staan een antwoord. Want daar is toch wel eerst een vraag voor nodig. Ik hang een half uur in lichte verwarring rond in de buurt van de pont die niet gaat, maak voor de vorm maar wat foto's en kijk eens op een kaart. Langzaam rijpt er toch een idee: laat ik eens een stukje gaan fietsen. Weg uit dit oord dat me nu ineens helemaal niet meer bevalt. Niet nog een nacht hier blijven. Maar: terugfietsen richting Ningbo kan niet. De bruggen die de eilanden (behalve dus Putuoshan) verbinden laten geen tweewielers toe. Wat wel kan, is op het eiland waar ik nu ben, fietsen naar een stad dertig kilometer verderop: daar moet volgens de kaart een veerpont naar het vasteland gaan. Als die wel gaat heb ik mazzel, en anders gaat hij vast morgen toch wel. Toch?! Dit plan geeft wat nieuwe energie. Achter een muurtje verwissel ik de gewone-kleren-outfit alsnog toch voor fietskleding, ik ga lunchen, en op pad.

Het fietsen doet me goed, ik raak verder uit de war en vind weer balans. Het weer wordt onderweg wat onstuimiger. Harde windvlagen uit verschillende richtingen, af en toe een korte regenbui.

En dan arriveer ik bij de veerpont naar het vasteland. Bingo! Er staan rijen vrachtwagens en auto's te wachten met alerte chauffeurs erin! De gaan zometeen op de pont! Ik fiets naar het loket en schaf me een kaartje aan. Een kwartier later vertrekt de pont. Hèhè, eindelijk toch een vaartochtje: driemaal is scheepsrecht.

Het vaartochtje is geweldig. Ik houd enorm van veerponttochtjes: het is altijd weer een beetje 'Vlissingen-Breskens' uit mijn jeugd. Op de pont ben je in een stoer niemandsland/-zee/-kanaal, en dan altijd op weg naar een andere wereld. Vroeger was dat het vlakke land van Zeeuws-Vlaanderen: veel minder wegen met dichte rijen bomen er langs, zoals overal op Walcheren. Nu vormt deze Chinavaartocht van een uur (zie de foto's) de overgang van een ontspannen eilandenwereld naar de heftige mega-industriewereld in de wijde omgeving van tienmiljoensstad Ningbo.

Intussen heb ik ook al een plan voor de komende dagen. Ik ga het idee dat Maria me aanreikte uitvoeren. Mijn volgende bestemming is Yandangshan, driehonderd kilometer verderop. Afhankelijk van de heuvelachtigheid is dat een dag of vier, vijf fietsen denk ik. Ik weet alleen nog maar dat het een mooie plek moet zijn, verder niks. Nieuwsgierige lezers kunnen me helpen door even te googelen en mij alvast wat info aan te reiken....

Ik vind het heel erg leuk dat een aantal van jullie regelmatig reageert op wat ik schrijf. Ik maak excuus dat ik daar verder vrijwel niet op in ga. Blijf toch vooral reageren: jouw reflectie houdt mij mede gaande!... Mijn gebrek aan interactiviteit komt vooral omdat ik de handen vol heb aan het op de rails houden van dit drieweeks reis/fiets/beleef&schrijfproject dat ik nu ontwikkel en uitvoer. Dat is best een flinke klus, maar wel enorm leuk!

Julia heeft me in een reactie een vertaling aangereikt (dank!) voor de briefjes van meneer Wu uit Yitangshan. Ook Maria uit Shanghai gaf me enige vertaling. Ik zal op een later moment nog ingaan op deze vertalingen en de duiding daarvan door mij.

Taal is een heel wonderlijk ding. Gisteren heb ik dan toch maar eens de Google-translate app gedownload naar mijn smartfoon. Kinderlijk eenvoudig lijkt het, om die te gaan gebruiken. Ik zal hem vooral nodig hebben om een nieuwe databundel voor de smartfoon te kunnen kopen, want dat is me in twee winkels in Shenjiamen niet gelukt, domweg door taalkwesties... men sprak geen Engels. Maar erger nog: ik spreek geen Chinees. Maar goed, de komende anderhalve week misschien dus wel een beetje: App-Chinees.

Plaatjes:

Scheveningen, oh nee, China: http://sdrv.ms/168Xg9B

Een uurtje op de Pont: http://sdrv.ms/168Wl96

Knippen 10 yuen (€ 1,20): http://sdrv.ms/1hV6d6x

'Woensdag....': http://sdrv.ms/GQsJlj (Speciaal voor Frans Prins naar aanleiding van zijn reactie omtrent mijn cultuur-historisch besef.)

Manmethond, volkslift, Evoluon, businessharmony, en nog meer diverserigs: http://sdrv.ms/168XX2R

1. Paulien:
    16 oktober 2013
    Geen idee of je deze zorgvuldig geselecteerde paginaas daar kan lezen. Maar het beloofd een prachtig gebied te zijn. Succes!! Jammer dat het niet zo mocht zijn, wat je eerst wilde doen. Zet hem op!!
  2. Paula:
    Ha Henk,
    fiets ze vandaag. Hierbij ook nog een linkje van mij.
    Hier staan ook wat plaatsjes bij (en hotels als het nodig is).
    Het ziet er wel mooi uit daar!
    Veel plezier nog!
  3. Petra:
    Ha die Henk,

Je gaat naar een prachtig gebied! Kijk maar naar dit geopark:

Heel veel plezier daar! groetjes petra
  4. Rog:
    16 oktober 2013
    Hoi Henk. Anders dan velen, spreken jouw verhalen mij meer aan dan de plaatjes. Die kunnen immers door zovelen aanschouwd worden, maar jouw ervaringen die zijn uniek.

Ja, van een 'ontspannen' eilandenwereld naar een drukke miljoenenstad. Maar uit je verhaal maak ik op dat dat omgekeerd evenredig is aan jouw mood. en dat is toch ook wel weer heel bijzonder.
  5. Atie:
    16 oktober 2013
    Ha Henk, mooi verhaal, ook dat van gisteren.
    Goed je te volgen en je schrijft lekker.
    Ik vond het stukje over je verwarring mooi.
    Ja als een echte "Gestalter" houd ik van verwarring.
    Heb 't goed

Atue
  6. Ron Batten:
    16 oktober 2013
    300 km in 4 dagen, wauw, noem dat maar vakantie, dat zou mij te hard fietsen zijn. maar lijkt wel een heel mooi gebied. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Yandangshan
    Landschappelijk lijkt het zeer de moeite waard en de flora en fauna schijnt zeer bijzonder. Nadeel: geen Panda's. Voordeel: geen Aziatische Tijger.
  7. Ton Pieters:
    16 oktober 2013
    Zelf heb ik ook in Zeeuws Vlaanderen gewoond en herken jouw herkenning top al die beelden en verslagen ga zo door
  8. Joanne de Graaff:
    16 oktober 2013
    Als volbloed Zeeuwse (nee, geen reserve Belg, maar van Zuid Beveland) herken ik ook veel in je verhaal. Veel plezier op je weg naar Yandanshan. Geen regen en wel veel mooie plekjes toegewenst!
  9. Loek:
    Je kapsalons worden steeds sjieker,1.20 euro per knipbeurt,
    Ik vraag me af wat de bos en park kapper voor een tarief hanteren?.
    Maar geweldig deze foto's te zien van m,n Chinese collega,s
    Dank...en succes verder op je tocht.....Gr.loek schmits