8. Deel 1. Zondagochtend: Wandeling

13 oktober 2013 - Shanghai, China

Marijke, Göran en de jongens: heel veel dank voor jullie hartelijke onthaal vrijdag en zaterdag! Ik vond het heel fijn om jullie wederwaardigheden over het leven in dit land en in deze stad te horen, om de heerlijke door Marijke gemaakte maaltijden te mogen genieten, Albert Heijn- koffie te kunnen drinken (!), en een weer eens een nacht de weldaad een echt matras te mogen ervaren in plaats van een Chinese 'beton'-matras! Zaterdagmiddag vertrok ik uit de werkelijk idyllische buitenwijk-compound waar Marijke en Göran wonen, naar het centrum van de stad. Eerst haalde ik bij de winkel die Göran me had aanbevolen een nieuw toetsenbord (tikt prima), en reed vervolgens nog een stukje door naar het hostel waar ik nu verblijf. De route van 24 kilometer die ik aflegde was gaandeweg steeds hectischer geworden. 'Even' langs een winkel om tegen de schemering (half zes) een toetsenbord te scoren in het centrum van een stad waar meer mensen wonen dan in heel Nederland bij elkaar, is natuurlijk een zenuwtartende onderneming. Maar ook kicken, vind ik dan. Het had wel tot gevolg dat de adrenaline 's avonds nog door mijn lijf gierde en ik de slaap niet goed kon vatten. Het plan voor deze zondagochtend kwam me daarom heel goed uit: een Rustige Zondagochtendwandeling in deze centrumwijk, die ik twee jaar geleden ook al zo prettig vond. Het werd een heerlijke stadswandeling waarin ik veel gewoons en veel bijzonders zag. Of veel gewoons dat heel bijzonder is, als je je realiseert dat een heleboel maatschappelijke activiteiten precies hetzelfde verlopen als bij ons. Gekopieerd?! Nee, vaak min of meer parallel ontstaan, omdat in de ontwikkelingen van samenlevingen overal nu eenmaal overal dezelfde soorten behoeften ontstaan bij mensen. Tot zover de letters. Ik heb een heleboel plaatjes gemaakt die ik 'thematisch' aan je presenteer. Kies wat je leuk vindt, of natuurlijk: bekijk ze allemaal!

Gratis 'zorgmarkt': http://sdrv.ms/19Jeyeo

Speeltuin: http://sdrv.ms/16EZIDl

Dansen in het park: http://sdrv.ms/1hN4hNh

Een kaartje leggen: http://sdrv.ms/17z8oqo

Naar de kerk: http://sdrv.ms/16EZFrd

En last but not least, speciaal voor mijn Haagse kapper Loek Schmits en voor Yonne en verder natuurlijk speciaal ook voor jou: de Kapper in het Park! http://sdrv.ms/17z8zC6

1. Wim:
    13 oktober 2013
    De parken en pleintjes in China! Let ook op die prachtige sierbestratingen, waterpartijen en o zo verzorgde perken.

Heerlijk, zo'n zondagochtend vroeg in een Shanghai's park. Lekker zonnig weer trouwens.

Groeten uit nat en koud Holland.
  2. Paulien:
    13 oktober 2013
    Wat een cadeau zovele fotoos. Keek net naar de laatste aflevering van News Night een prachtige serie over de verloedering binnen de journalistiek, in America. Haarscherp vertolkt!! Hoe is het daar nu met dit onderwerp gesteld??
  3. Ilse:
    Hey Henk,
    Wat leuk om iedere dag te kunnen lezen wat je allemaal meemaakt in die wondere China-wereld. Fijn dat je van je reis geniet, en wat knap dat het je lukt om alles zo goed geregeld te krijgen en ook nog zoveel te fietsen. Na al dat slapen op die harde bedden zul je straks in Nederland wel heel hard aan een goede massage toe zijn.
    Veel plezier nog.
    Groetjes van Ilse